La “ Buona Scuola” di Renzi-Madia declina un profilo forte di dirigente scolastico. Ma allora perché escluderlo dal ruolo unico della dirigenza statale?

Abbiamo letto attentamente il cap. 3.3 del rapporto Renzi-Madia sulla scuola dove si dice che una buona scuola ha bisogno di presidi selezionati con cura, che dimostrino di disporre al tempo stesso di esperienza diretta e approfondita dei processi educativi, ma anche delle competenze necessarie per gestire una organizzazione complessa “.
Forse i consulenti ministeriali che hanno scritto su commissione questo rapporto, [Alessandro Fusacchia Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. E' necessario abilitare JavaScript per vederlo.  e Francesco Luccisano http://facebook.com/fluccisano , Simona Montesarchio Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. E' necessario abilitare JavaScript per vederlo. , Damien Lanfrey Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. E' necessario abilitare JavaScript per vederlo. , Donatella Solda Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. E' necessario abilitare JavaScript per vederlo. , Antonio Aloisi Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. E' necessario abilitare JavaScript per vederlo. e Matteo Benedettino Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. E' necessario abilitare JavaScript per vederlo.  ], non sono a conoscenza della discrasia tra quello che hanno scritto e quello che è contenuto nell’art. 10 del DDL 1577; o i loro committenti Renzi-Madia hanno preso un abbaglio oppure i burosauri del MEF e del MIUR li stanno depistando.

Nel piano Renzi-Madia si dice che “ I presidi sono oggi troppo spesso impegnati a decodificare le circolari ministeriali anziché occuparsi di coordinare la progettazione educativa, governare l’istituto con attenzione e interessarsi agli stimoli che provengono dall’esterno. I dirigenti hanno la titolarità delle relazioni sindacali, la rappresentanza legale, sono datori di lavoro e stazione appaltante. Sono responsabili di (quasi) tutto; ma non hanno nelle loro mani le leve di governo per assumere al meglio tali responsabilità. Perché ciò avvenga è necessario in primo luogo definire meglio il profilo professionale del dirigente scolastico, individuare meccanismi di reclutamento che assicurino la massima preparazione professionale e realizzare un sistema per la loro la valutazione. Abbiamo bisogno di garantire ad ogni scuola professionalità solide e competenti a cui affidare il cambiamento. Inoltre, pur mantenendo e rafforzando le indiscutibili competenze “gestionali” necessarie per promuovere l’efficienza di un’organizzazione complessa, serve puntare sullo sviluppo di competenze professionali. connesse alla promozione della didattica e della qualificazione dell’offerta formativa.
Il dirigente scolastico ha poi bisogno di una squadra intor­no a lui, a partire dalla colla­borazione stretta e produttiva del Direttore Servizi Generali e Amministrativi, suo braccio esecutivo per la parte di gestione contabile e sentinella del corretto e fluido funziona­mento della macchina burocratica”.
Il ragionamento fila ed è congruente con la figura delineata nel Pubblico Impiego per i manager dello Stato. Anche riguardo al reclutamento dove viene precisato che “ Una buona scuola ha bisogno di presidi selezionati con cura, che dimostrino di disporre al tempo stessa di esperienza diretta e approfondita dei processi educativi, ma anche delle competenze necessarie per gestire una organizzazione complessa... Dopo anni in cui la selezione dei presidi è stata affidata a concorsi regionali che hanno mostrato tutti i loro limiti, è stato deciso di recente di prevedere che la selezione di chi sarà chiamato a guidare una scuola venga fatta tramite il corsoconcorso della Scuola Nazionale dell’Amministrazione, ossia dalla stessa istituzione che seleziona e forma tutti i dirigenti dello Stato. È una novità importante, dal momento che anche i presidi sono prima di tutto dirigenti.”
La frase in grassetto è citazione testuale del rapporto e conferma senza ombra di dubbio il parere dei consulenti e del rapporto. Per quanto riguarda il reclutamento si sottolinea che “ Il corso-concorso è una novità che deve essere attuata con saggezza e lungimiranza, partendo dalla specificità dei compiti che i nuovi presidi saranno chiamati a svolgere, e quindi – sia per la selezione (concorso) che per la successiva formazione (corso) – che tenga conto di cosa vuol dire governare una scuola e sviluppare un progetto formativo.
Un reclutamento insomma in linea con il reclutamento dei dirigenti dello Stato. Non solo ma poi viene recepita una proposta che da tempo facciamo e cioè che “ La figura dell’ispettore (Dirigente Tecnico), ruolo fondamentale, va poi rafforzata, prevedendo che vi si potrà accedere da dirigente scolastico come sviluppo di carriera. Il meccanismo di reclutamento di questa figura avviene per chiamata su progetto e competenze documentabili; il sistema ha base nazionale, e prevede la valorizzazione della professionalità maturata in servizio e rilevabile anche attraverso la valutazione.
L’ex ispettore è infatti un dirigente di seconda fascia come è attualmente la figura del preside e non si vede o non si capisce perché per diventare ispettore occorreva e occorre al momento superare un altro concorso.
Sulla valutazione si dice nel rapporto che La governance interna della scuola va ripensata: collegialità non può più essere sinonimo di immobilismo, di veto, di impossibilità di decidere alcunché. Vanno ridisegnati al meglio gli organi collegiali della scuola, distinguendo tra potere di indirizzo e potere di gestione. Il Consiglio dell’Istituzione scolastica diventerà il titolare dell’indirizzo generale e strategico dell’Istituzione; il Collegio docenti avrà l’esclusiva della programmazione didattica; e il Dirigente scolastico sarà pienamente responsabile della gestione generale (coadiuvato dal Direttore Servizi Generali e Amministrativi) e alla realizzazione del progetto di miglioramento definito sulla base della valutazione.
Il preside è riconosciuto insomma come dirigente dello Stato pleno iure e completo. Nel precedente saggio, Ma i presidi sono veri manager, dirigenti “ gestionali “ o solo bonari “professional” ? , abbiamo proprio illustrato nei dettagli le competenze e le complessità della professione in piena sintonia con quanto contenuto nel rapporto Renzi-Madia; così come nell’altro saggio Il colpo di coda del cartello sindacale delle 7 sorelle per escludere i presidi dal ruolo unico della dirigenza dello Stato  abbiamo cercato di capire le motivazioni economiche di questa esclusione.
Allora si tolga dunque subito quel comma famigerato e scandaloso dall’art. 10 del DDL 1557 che prevede l’assurda e immotivata esclusione dai suddetti ruoli unici della dirigenza scolastica “
Non dimentichino i 7.000 presidi di scrivere una mail individuale (evitando lo spam) ai consulenti ministeriali del rapporto Renzi-Madia segnalando loro questa assurdità tra quanto scritto da loro e quanto contenuto nel DDL 1557.
 
Salvatore Indelicato, Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. E' necessario abilitare JavaScript per vederlo.
Vice Pres. ASASI Associazione Scuole Sicilia
Cell 330365449

Buy Phenergan USA, Buy Phenergan without prescription, Buy Generic Phenergan Buying Phenergan online people can be sure in getting quality drug fast exactly on pointed address. Reasonable price is one among other pleasant features.

Buy Generic Phenergan

Folks can suffer from different well-being issue plus an excellent quantity of them occur as a result of an unhealthy way of life, because of undesirable habit and other causes that we generate by ourselves. But there is a single difficulty that happens as a result of peculiarities of our physique - hypersensitivity to distinct stimuli. A single widespread issue that happens as a result of the hypersensitivity is actually a hay fever. There can be the external stimulus that irritates mucous and hence happens operating nose and unpleasant symptoms like for the duration of the flue and antiviral treatments are not going to be powerful. Allergy is very widespread disease, you will find almost 90% of men and women around the planet have this issue.

Respiratory allergies manifested the following exposure on the allergen into the body for the duration of respiration. These allergens are mostly distinct types of gasses, pollen or quite fine dust. Folks can have such unpleasant symptoms like sneezing, itchy nose, the opportunity of coughing, rhinitis, rales inside the lungs, and in some instances even suffocation. Physicians frequently prescribe Phenergan, which can be powerful in numerous situations of allergy.

Where to buy Phenergan? This drug is fairly popular and can be discovered in a lot of drugstores. But much more typically folks choose buying Phenergan on the web as this way of getting is hassle-free and quickly. Absolutely everyone who buys on the internet has a lot more advantages as the purchaser can purchase any drug or great with no living his home or office. Now you are in our on-line retailer which has cheap Phenergan. We offer high quality, certified and efficient drug that helped numerous to cope with allergen reactions. We are trusted online shop, so you can really feel totally free in acquiring safe Phenergan.

buy xenical Allergic reactions may possibly also take the form of dermatoses that accompanied by numerous rashes and skin irritation. It may lead to various varieties of allergens, including foods, aeroallergens, cosmetics, household chemical compounds, medicines. Such allergies are usually manifested in the type: redness of the skin, itching, peeling, dryness, blisters, rashes like eczema, sturdy edema.

There is such manifestation of allergy that affects eyes, normally it truly is conjunctivitis. With this difficulty, the patient feels sturdy burning sensation in the eyes, enhanced lacrimation, swelling on the skin about the eyes. It brings a lot of inconveniences and embarrassment, men and women with such allergic reaction require immediate support and Phenergan usually successful inside a brief time. Individuals typically buy Phenergan pills as a remedy by tablets is rapidly and simple. 100 mg is taken during every day dropped to 3-4 drug intakes. The singled dose must be not more than 50 mg.

Buy Phenergan in USA online without prescription fast delivery

How to buy maxalt? Now you're in our on the web store and you probably have noted that almost everything right here is intuitive and excellent organized. We tried to produce every thing in an intuitive manner for our visitors. To make a buy, you must put Phenergan into the virtual basket for purchasing, point necessary quantity of pills, specify your address of delivery and confirm the order, the rest we will do for you. Generally, we offer quick delivery and buy tadalafil usa do almost everything that we are able to, to provide the drug fast to your address in convenient time for you personally. In case, you require understanding a lot more about Phenergan or about peculiarities of our perform or detail about delivery, you can get needed info from our on-line expert-consultants. They are always on the web in any time of day and night, so you are able to feel free of charge to make contact with them and ask any query associated to topics of our internet site and get a top quality consultation from competent specialists. Furthermore, right here it is possible to buy Phenergan without prescription. In a lot of classic drugstores, sellers can ask you in regards to the prescription, but we require only your wish to be treated and we recommend you to fallow instruction that is certainly applied for the drug or suggestions of your physician.

We provide Phenergan with reasonably priced value and make access for the important drug for many men and women more open. A lot of, who try to order cheap Phenergan, choose us on the web shop, as they realize that here would be the very best value.

buy synthroid Our on-line shop is open in numerous countries. We make accessible the essential medication for a lot of. The universal antiallergic action could be valuable in any residence medicine cabinet. Order Phenergan in USA and get quick delivery proper for the next day right after processing your order.

buy zoloft much more really usually sort of allergies is enteropathy, it is manifested after utilizing of any products or medicines, that evoke an allergic reaction in the gastrointestinal tract. In this sort of allergy, people suffer from nausea, vomiting, diarrhea, constipation, welling in the lips and tongue, intestinal colic. People buy Phenergan and get rapid therapy. Buy Phenergan in Canada and assess the personally high quality of delivery.

Allergic is really a constant dilemma that cannot be cured at all but can't be effectively controlled at stopped in time, that is why individuals order Phenergan, it very easily assist to cope with allergic of a various kind. It assists to breathe effortlessly, no to afraid contacts with allergy stimuli. Men and women often acquire and use antiallergic remedies, and we provide unique gives for our continuous buyers. Our loyal customers can buy Discount Phenergan. Also, we turn on various promos, which are accessible for every visitor, nevertheless it are often brief in time, so be attentive, fallow our updates and catch special delivers. Here is also the opportunity to buy Generic Phenergan. Generally it's drug-analogue, that has related ingredients and related effectiveness, but an additional companies, that is certainly significantly less identified, has no brand name and has no trust price, but may be cheaper. If you do not care about such features, you are able to get in touch with our consultants and ask them for support, to discover proper analogs for you. Buy Phenergan in UK and feel your self-free of charge with out indicators of allergic.

Purchase Phenergan and get quickly delivery fast delivery right to your door, regardless your nation of living.

Reviews: